Financiën


Een goede financiële afrekening is belangrijk, voor u als zelfrealisator maar zeker ook voor ons. Stel u tijdig op de hoogte van de regels die gelden, zodat er zo min mogelijk vertraging optreedt.

Voorschot verzoek

Als de uitvoeringsperiode langer is dan 1 jaar, is het aanvragen van een voorschot mogelijk vooruitlopend op de eindafrekening (vaststellingsverzoek). Dit gaat over de inrichtingskosten. Eens per kalenderjaar is voorwaardelijk een voorschot mogelijk. Dit betreft zowel voor reeds gemaakte kosten als voor nog te maken kosten binnen de subsidiebeschikking. Een verzoek tot aanvragen van een voorschot doet u via het subsidieportaal van de provincie Zuid-Holland.

Voorschot investeringssubsidie SKNL Zuid-Holland

Na dat subsidie aan u is toegekend kunt u een verzoek tot voorschot indienen, maximaal 1x per kalenderjaar. Een voorschot kunt u aanvragen voor:
- Werkzaamheden die u heeft uitgevoerd en waarbij u de gemaakte kosten wilt indienen (een vooruitbetaling)
- Werkzaamheden die u in het betreffende kalenderjaar wilt gaan uitvoeren (betaling achteraf).
Indien u zowel een voorschot wilt aanvragen voor toekomstig werk (geprognotiseerd werk) als voor reeds verricht werk, dan dient u 1 gezamenlijke aanvraag hiervoor in.

Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:

  1. U dient een aanvraag in om een voorschot dat niet hoger is dan de geschatte kosten voor een kalenderjaar.
  2. U geeft bij elke aanvraag om een voorschot voor toekomstig werk een actuele schatting van de kosten die u per kalenderjaar jaar nodig heeft voor de uitvoering van uw investeringsplan.
  3. U dient hooguit één voorschot (=verzoek om vooruitbetaling geschatte kosten en/ of betaling van reeds gemaakte kosten) per kalenderjaar in.
  4. U heeft een vergunningencheck gedaan én u beschikt over de eventueel benodigde vergunning voor in de aanvraag aangegeven kosten van nog uit te voeren inrichtingswerk, voorafgaande aan de start van het inrichtingswerk. Verkregen vergunningen zijn voorwaardelijk voor uitbetaling van de investeringssubsidie van de SKNL.
  5. Een eventueel tekort of overschot op de voorgaande verleende deelbetaling heeft u verrekend in uw aanvraag van een nieuw voorschot indien eerder sprake was van vooruitbetaling.
  6. Uw aanvraag om een voorschot van reeds verricht werk gaat vergezeld met een overzicht van de gemaakte kosten in de voorgaande periode(n) inclusief betalingsbewijzen voor zover deze nog niet zijn verstrekt.
  7. Het voorschot voor toekomstig werk dat u aanvraagt, bedraagt minimaal € 500,- en maximaal 80% van het beschikte bedrag.
  8. Het totaal aan voorschotten bedraagt niet meer dan 95% van het beschikte bedrag.
  9. De bepalingen ten aanzien van subsidievaststelling blijven gelden (art. 14c SKNL Zuid-Holland, zie: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR465939/4).

De provincie Zuid-Holland vraagt een verslag ter verantwoording van het gevoerde beheer over het betreffende jaar. Onderaan dit blok vindt u een link naar een format voor dat verslag.  U stuurt het verslag mee met het voorschotverzoek voor reeds verricht werk.

Financiële eindafrekening

Voor de eindafrekening dient u een verzoek tot subsidievaststelling in via het subsidieportaal van de provincie Zuid-Holland. U dient hierbij de volgende gegevens in:
- Totaal overzicht van gemaakte kosten/ aangevraagde voorschotten / nog te verrekenen kosten
- Alle onderliggende facturen
- Alle betalingsbewijzen
- Ondertekende proces verbaal van opneming
- Ondertekende proces verbaal van oplevering
Het verzoek tot subsidievaststelling dient u uiterlijk 6 maanden na afronding van de investeringsplanperiode in, maar uiterlijk vóór 1 juli 2027 (indien uw beschikking als einddatum 31 december 2026 heeft). Indien uw SKNL-beschikking een eerdere datum aangeeft dan dient u binnen 6 maanden na die datum uiterlijk het vaststellingsverzoek in.

Hogere prijzen

U heeft een SKNL-beschikking ontvangen van RVO. Het verleende subsidiebedrag voor investeringen (de inrichting) is een plafondbedrag dat u niet zomaar kunt overschrijden. We weten dat in de afgelopen jaren prijzen zijn gestegen. Helaas is het in de regelgeving van SKNL uitgesloten om een automatische indexatie aan te houden.

Als u te maken heeft met hogere kosten voor inkoop van materiaal of uurtarieven van derden, kunt u een onderbouwd wijzigingsverzoek indienen bij RVO. Een onderbouwing kunt u bijvoorbeeld leveren door een prijsopgave bij twee andere aannemers op te vragen. U kunt de aanvraag indienen als u kunt aantonen dat het investeringsbedrag daadwerkelijk overschreden dreigt te worden (u kunt op andere posten immers ook meevallers hebben).

RVO legt het wijzigingsverzoek neer bij de provincie met de vraag om advies. Bij positief advies volgt een herbeschikking. Om dit in goede banen te leiden, is het verstandig om het vooraf te bespreken met de projectleider van het programmabureau.

Mochten er andere onvoorziene kosten voor maatregelen zijn die niet in het investeringsplan en de begroting staan, dan geldt dit als afwijkende uitvoering. Hiervoor dient u altijd vooraf een wijzigingsverzoek in RVO.